Kik azok a virtuális asszisztensek?

Virtualis asszisztens

Viszonylag rövid ideje van jelen Magyarországon virtuális asszisztencia, ám egyre népszerűbb mind a szolgáltatást kínálók, mind az azt igénybe vevők körében. A kifejezéssel kapcsolatban azonban a mai napig sok a félreértés. Ezeket szeretném tisztázni az alábbiakban.

Kik a virtuális asszisztensek?

Magát az elnevezést Kiss-Márton Adrienn VA szakértő honosította meg Magyarországon 2017-ben.

Vannak, akik virtuális asszisztens (VA) kifejezés kapcsán gyakorlatilag egy otthonról dolgozó titkárnőre asszociálnak. Bár a legtöbb asszisztens ügyviteli feladatokat is vállal, ám az egyszerű adminisztratív feladatokon túl sokszínű szolgáltatási palettát kínálnak az ezen a területen tevékenykedők.

A gyűjtőfogalom alatt olyan képzett szakembereket értünk, akik szolgáltatásaikkal szabadúszóként távolról (virtuálisan) segítik az – őket megbízó – vállalkozás(oka)t.

Pontosan milyen munkákkal fordulhatsz egy VA-hoz?

Azt, hogy egy adott asszisztens pontosan milyen munkákat kínál, függ az előképzettségétől, szakmai tapasztalatától, programismeretétől, nyelvtudásától és egyéb készségeitől.

A Virtuális Asszisztensek Magyarországon (VAM) felmérése szerint az asszisztensek körében az ügyviteli feladatok mellett a legjellemzőbbek az online marketing (social media), személyi asszisztencia, tartalomgyártás, weboldal-karbantartás, képszerkesztés, ügyfélszolgálat és projektmenedzsment területén kínált munkák. De népszerű szolgáltatások a könyvelés, a fordítás,  a pénzügyi asszisztencia, a webshopkezelés vagy a weblapkészítés is.

Egyedi céges szoftverek vagy munkamódszerek esetében szükségszerű lehet személyes / online betanításon, képzésen való részvétel is. 

Milyen előnyökkel jár, ha VA-val dolgozol?

Amikor valaki VA-val dolgozik mentesül az állandó munkavállalók foglalkoztatása során egyébként felmerülő kiadásoktól és kötelezettségektől. Ilyenkor nem kell a cégeknek irodát bérelniük, eszközöket biztosítaniuk, nincsenek bér- és járulékköltségek vagy fizetett szabadság, betegszabadság és ebédszünet – csak a VA által ténylegesen elvégzett munkát kell megfizetniük az ügyfeleknek.

A VA-k többnyire kevés (5 vagy kevesebb) ügyféllel dolgoznak egyszerre, így rájuk koncentrált figyelmet és energiát tudnak fordítani. 

Hogy történik az együttműködés?

A partnerekkel való együttműködés szerződéskötést követően veszi kezdetét. Tulajdonképpen a szerződéskötés ugyanúgy zajlik, mint más külsős vállalkozók, cégek vagy szabadúszók megkeresése esetén.

A megbízás lehet állandó, de szólhat határozott időtartamra vagy egy adott projektre is. A díjazás lehet egyedi – függően az igényelt szolgáltatástól vagy fix; szólhat órabéres, csomag alapú vagy projekt alapú díjazásra, de akár ezek kombinációjára is.

Az óradíjas megállapodások esetében időmérő szoftverrel követhető nyomon, hogy az egyes a részfeladatok elvégése mennyi időt vesz igénybe.

A VA-k szerződésben előre egyeztetett módon, a határidők betartása mellett, de saját időbeosztásuk szerint végzik el a rájuk bízott feladatokat. A munkát opcionális helyszínen (otthon, COVID-mentes időkben kávézóban, közösségi irodában, egyéb helyszínen) saját eszközeikkel, de sok esetben az ügyfél által biztosított szoftverek segítségével látják el.

Bár a munkavégzéshez nem feltétlenül szükséges, de alkalmanként sor kerülhet személyes találkozóra is.

Egy virtuális asszisztens megbízása jó lehetőség azoknak, akik szeretnének akár egyedi igényeket is kiszolgáló tapasztalt szakemberrel, rugalmas együttműködési feltételek mellett együtt dolgozni.