Sikeres emberek kiemelkedő szokásai a hétköznapokban és az üzleti életben

Győztes

Mindenki sikerre törekszik az élet különböző területein; szeretnénk, hogy prosperáló vállalkozásunk és biztos, boldog családi hátterünk legyen. Ehhez képest sokan tapasztalják, hogy hiába a szorgalom, –  és a sokszor akár éjszakába nyúló kemény munka, – egy bizonyos szinten nem tudnak túllendülni, nem következik be igazi áttörés.

Mitől válik valaki csúcsteljesítővé? Miért érzik magukat rosszul a sokak által sikeresnek tartott egyének? Mi motiválja a csúcsteljesítőket, hogy még jobbá váljanak, és ehhez milyen szokásokat sajátítottak el? Brandon Burchard Sikeres emberek kiemelkedő szokásai című könyve ezeket a kérdéseket járja körül.

„A megfelelő szokások segítségével bárkiből csúcsteljesítő válhat bármilyen területen, és drámai mértékben javíthatja az eredményeit.” (Brandon Burchard)

Kik a csúcsteljesítők?

A könyv alapvetően azokat nevezi csúcsteljesítőknek, akik hosszú távon folyamatosan fenntartva képesek átlagon felüli eredményeket elérni.

Brendon Burchard világszerte elismert teljesítmény coachként több, mint egy évtizede segíti a hozzá fordulókat személyes és szakmai fejlődésükben. A tanfolyamok, szemináriumok és tanácsadások alkalmával kapott visszajelzésekből, pedig olyan kutatásokkal igazolt visszatérő viselkedésminta rajzolódott ki előtte, mely jó eséllyel megjósolja, hogy ki az, aki a csúcsteljesítők táborába tartozik. Ez alapján 6 sikert elősegítő szokást emelt ki, ami bárki számára elsajátítható és bármilyen szakterületen jól kamatoztatható. A könyv részletesen ismerteti ezeket a csúcsteljesítmény-szokásokat, és különböző gyakorlatokat is javasol ezekhez kapcsolódóan.

„A csúcsteljesítmény nem ösztönös erősség, hanem szándékosan gyakorolt szokások sorának eredménye.” (Brandon Burchard)

1. csúcsteljesítmény-szokás: törekedj a tisztánlátásra

Ahhoz, hogy közelebb kerülhessünk az ideális életünkhöz, fejlesztenünk kell az önismeretünket. Ismernünk kell az értékrendünket, és ezzel összhangban kell meghatároznunk a céljainkat. A csúcsteljesítőknek általában kristálytiszta elképzelésük van arról, hogy hogyan szeretnének bánni a környezetükkel és milyen emberré szeretnének válni. Víziójukat rendszeresen felidézik magukban, és ezt szem előtt tartva fejlesztik a céljaik eléréséhez szükséges készségeiket.

„A siker elérése érdekben soha ne feledd, hogy a legfontosabb az, hogy a legfontosabb dolgokat a legfontosabbként kezeljük.” (Brandon Burchard)

2. csúcsteljesítmény-szokás: teremts energiát

A sikeres emberek mentális, érzelmi és fizikai erőnlétüket is fejlesztik. Odafigyelnek az egészséges étkezésre, a testmozgásra, a tudatos jelenlétre, és érzelmi hangulatuk kontrollálására.

3. csúcsteljesítmény-szokás: emeld a szükségletet

A csúcsteljesítők szenvedélyesen elköteleződnek a tevékenységük irányába. Egy határozott szándék, egy szinte rögeszmés szükségesség érzet hajtja őket céljaik eléréséhez, ezért plusz erőfeszítéseket is hajlandóak megtenni értük.

4. csúcsteljesítmény-szokás: növeld a termelékenységed

„A jobb termelékenység alapja a cél meghatározása, az energia és a fókusz fenntartása.” (Brandon Burchard)

Itt is megjelenik az önfejlesztő irodalomban sokszor visszaköszönő gondolat; az eredményességhez elengedhetetlen, hogy jól meghatározott mérhető célokat állítsunk magunk elé, amiket aztán részfeladatokra bontva, apránként tudunk a  legegyszerűbben megvalósítani. A haladáshoz elengedhetetlen a folyamatos önreflexió, a haladás mérése, az egyes területek felülvizsgálata. Üzleti céljaink hajszolásának nem szabad a magánélet kárára válnia. A harmonikus egyensúlyt azonban nem mennyiségileg, nem a ráfordított időben kell mérnünk.

„Az órák egyensúlyba hozása helyett próbáljuk a boldogságot vagy a haladást egyensúlyba hozni a fő életterületeken.” (Brandon Burchard)

egyensuly

Az sem mindegy, hogy mire helyezzük a fókuszunkat. Érdemes átgondolnunk mi az a probléma, amit megoldva a legnagyobb akadályok gördülnek el az utunkból. Egy-egy kulcsterület fejlesztésével, egy erős készségtár kialakításával tudunk igazán átütő eredményeket elérni.

„Semmi sem kevésbé produktív, mint hatékonyabbá tenni valamit, amit egyáltalán nem kellett volna megcsinálni.” (Peter Drucker)

A szerző a könyv (írással és nyomtatással együtt) 60 napos megszületésének példáján szemlélteti, milyen hatékonyan tud működni, ha egy felmerülő feladat kapcsán a terület szakértőinek tanácsait figyelembe véve, meghatározunk magunknak 5 olyan lépést, amik sikerre vihetnek.

„Ne pazarolj éveket arra, amit hónapok alatt megtehetnél némi tervezéssel és pontosabb, figyelmesebb kivitelezéssel. Találd ki mi lesz az öt lépésed. Dolgozz rajtuk keményen és mindig a következő lépésre gondolj, ami segít valami jelentőset létrehozni, amire büszke lehetsz, ami rendkívülivé tesz.” (Brandon Burchard)

5. csúcsteljesítmény-szokás: Építs befolyást

Cégvezetőként nem mindegy hogyan hat valaki az alkalmazottaira. Különböző módszerek léteznek a beosztottak motiválására, de ami igazán felemeli az embereket, ha szabadon szárnyalhatnak a közös cél megvalósításáért.

„Nem befolyásolhatsz senkit úgy, hogy lecsökkented a mozgásterét, vagy kiölöd belőle a szenvedélyt. Az emberek olyan vezetőkkel szeretnek dolgozni, akik nagy ívű dolgokra és növekedésre ösztönzik őket.” (Brandon Burchard)

6. csúcsteljesítmény-szokás: Mutass bátorságot

A számunkra igazán fontosnak érzett ügyekkel kapcsolatban gyakran bátortalannak, sebezhetőnek érezzük magunkat. Nem szabad engednünk ezeknek az ellenérzéseknek, az igazán sikeres emberek ugyanis bátran cselekednek ezekben a helyzetekben is.

„Kiemelkedő dolgokra vagy képes, amit nem fedezhetsz fel magadban akkor, ha nem cselekszel.” (Brandon Burchard)

Egy adott helyzethez állhatunk rögzült és fejlődési szemlélettel. Egy bizonyos szituációban „elszenvedett” kudarcot nem kell örök érvényűnek tekintenünk. Ha valami elsőre nem sikerül, az nem jelenti azt, hogy a későbbi erőfeszítéseink sem hozzák meg a gyümölcseit. Az újrapróbálkozások az eredményekhez vezető tanulási folyamat részei.

„Kétségtelen, hogy az életedben a bátorság következő szintjének elérésére nyitottan és őszintén kell megközelítened a kérdést, hogy ki vagy, mire vágysz, mire vagy valójában képes, és mit vagy kész megtenni.” (Brandon Burchard)

A legsikeresebb emberek sokszor számolnak be arról, hogy amikor fel merték vállalni a céljaikat, és mertek segítséget kérni azok megvalósításához, a dolgok azonnal egyszerűbbé váltak. Szinte minden problémájukkal kapcsolatban felbukkantak olyan emberek, akik önzetlenül segítették őket.

„Amikor végre beszélni kezdtem az álmaimról… Az emberek hirtelen a megfelelő irányba kezdtek terelni. Megmondták mit tegyek, milyen képességekre lesz szükségem, kihez beszéljek, milyen felszerelést használnak a profik, kik a legjobb edzők.” (Brandon Burchard)

A könyv pár olyan buktatóval zárul, amibe még a legsikeresebbek is sűrűn belefutottak pályájuk során. Ilyen például az elbizakodás, vagy a produktivitás kedvéért való produktivitás. Le kell tudni lassulni, és tudni kell nemet mondani bizonyos dolgokra.

„Amikor elég jó vagy, többet akarsz. De vigyázz ezzel az érzéssel: a csúcsteljesítmény nem a többről szól, a több kedvéért, csak azért, mert képes vagy rá. Gyakran éppen a kevesebbről, amikor csak pár fontos dologra szorítkozol, levédve az idődet és egészségedet, hogy valóságosan foglalkozhass a környezetedben élőkkel, a szakmáddal, és magabiztosan kezeld a kötelezettségeidet. Csak pár dologra összpontosíts, az emberekre és a fontossági sorrendre, és nem leszel a túlbecslés áldozata. Ha túl sokféle ambíciót dédelgetsz magadban, az éhséged hamar túlnő a képességeiden.” (Brandon Burchard)

Az alábbi videón a szerző ajánlója érhető el, melyet a magyar nyelvű fordítás kiadója az Édesvíz tett elérhetővé feliratozott formában.

A könyv iránymutatásul szolgál mindazoknak, akik szeretnének sikeresebbé válni életük valamely területén. Persze az olvasás önmagában nem elegendő. A változáshoz időt és energiát kell szánni a könyvben található gyakorlatokra, és a hasznos szokások mindennapokba való beillesztésére.