Önmegvalósítás és hatékonyság az üzleti életben

Az Alkotó rendetlenség könyvösszefoglalóját követően ezúttal egy sokoldalú fiatal magyar vállalkozó, Szántó Péter Válj valóra! című kötetének tanulságaiból szemezgetek.

Az írás főbb témái a hatékonyságnövelés, a self branding, különböző networking mesterfogások, produktivitási, tárgyalástechnikai és kommunikációs lifehackek a szerző szerteágazó üzleti tapasztalatainak tükrében.

Networking

Szántó Péter nevével először pár évvel ezelőtt egy Biznisz Boyz podcast adásban találkoztam, ahol vendégelőadóként szerepelt (az adás ITT meghallgatható meg). Ezt követően viszont újra és újra kikerülhetetlenül belefutottam a munkáiba a marketing, az önfejlesztés és a vállalkozásindítás területén. Így nem volt kérdés számomra, hogy elolvassam-e a HVG kiadó gondozásában megjelent könyvét is.

A szerzőről

Szántó Péter stratégiai tanácsadó és brandingszakértő. Podcasteket és Youtube-csatornát vezet, online tanfolyamokat tart, neves folyóiratokba publikál (pl: HVG, Forbes, Piac és Profit). Karrierje során több vállalkozást és startupot alapított, szerepelt a Forbes 30 év alatti sikeres vállalkozók 30-as listáján, vezetett blogot, volt TEDxYouth előadó, műsort vezetett az RTL klubon, ezenkívül előadott számos elismert  hazai és  nemzetközi konferencián. Elég meggyőző lista, hogy kedvet kapjunk a könyvben szereplő produktivitási tippekhez.

Lifehackek az üzleti életben

A könyv 34 fejezete 3 főbb téma köré csoportosul: ezek a vezetővé válás, a hatékonyságnövelés és az énmárka-építés.  A témákhoz inspiráló idézeteket és a bővebb feldolgozáshoz TED-videók, cikkek és könyvek ajánlóit is megtalálhatjuk.

Legyél követendő példa!

Az első részben tágan értelmezett vezetői vízió bontakozik ki a szemeink előtt. Azokra a kérdésekre keresi a szerző a választ, hogy hogyan lehetünk olyan emberek, akiket érdemes követni, hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet magunkból, hogyan válhatunk saját magunk legjobb verziójává.

Vezetők azok, akiket követnek. Ők azok az emberek, akiknek érdekes mondanivalójuk van, ami erős karizmával társul, ezért a hallgatóság szívesen tart arra, amerre ők.

Szántó Péter (Válj valóra 19. oldal)

A fentiekhez elengedhetetlen a megfelelő önismeret, a helyes célkitűzés, a kitartás és a következetesség. A legnagyobb előnyöket biztosító szituációk sokszor félelmetesek. Ahhoz, hogy megragadhassunk egy-egy vissza nem térő lehetőséget, ki kell lépnünk a komfortzónánkból, le kell gyűrnünk az ellenérzéseinket és kockáztatnunk kell. Ha szeretnénk sok emberhez eljutni és segíteni nekik, akkor nem elég, ha széleskörű tudással rendelkezünk. Meg is kell mutatunk magunkat, tehát foglalkoznunk kell az énmárkánk építésével.

To do lista

Jobban, gyorsabban, többet

A könyv soron következő témája a hatékonyságnövelés. Ennek kapcsán szó esik időmenedzselésről, mindfulnessről, arról hogy hogyan és mikor mondjunk nemet, hogyan iktassuk ki a felesleges időrabló tevékenységeinket, hogyan fókuszáljunk vagy prioziáljunk. Illetve arról, hogy miként kategorizáljuk feladatainkat a Pareto-elv vagy az Eisenhower-mátrix figyelembe vételével. Említésre kerül a kreatív halogatás, a GTD-módszer, a Pomodoro technika, tippeket kapunk a lényegre törő megbeszélésekhez és az e-mail fiókunk kezeléséhez.

Ha gyorsan akarsz haladni, menj egyedül, de ha messzire szeretnél jutni, menj másokkal együtt.

afrikai közmondás

Hatékonyabbá tehetjük saját munkafolyamatainkat, ám ahhoz, hogy hosszú távon is sikeresek legyünk meg kell tanulni delegálni is. Nem szabad félni a kiszervezhető feladatok átadásától. Ehhez felvehetünk munkatársakat, de szabadúszókat, például egy virtuális asszisztenst is megbízhatunk.

Néhányunknak a VA-k jelenthetik a tökéletes megoldást – virtuális asszisztensek, olyan külsős segítők, akik nem az irodában ülnek, de monoton vagy adminisztratív feladatokat levesznek a vállunkról.

Szántó Péter (Válj valóra 226. oldal)

A fenti idézetet annyiban korrigálnám, hogy bár vannak olyan VA-k, akik csak egyszerűbb adminisztratív rutinfeladatokkal foglalkoznak, és bizonyos körökben elterjedt ez a terminológia, valójában a virtuális asszisztensek többsége konstruktív, kreatív ötletekkel is segíti a partnereit. Arról, hogy milyen feladatokkal fordulhatsz egy VA-hoz ITT olvashatsz bővebben.

Énmárka és hatékony kommunikáció

A záró gondolatlánc a brandépítés és a kommunikáció köré épül fel.

Kapcsolati hálónk kialakításához tisztában kell lennünk a jól működő networking módszerekkel, tudatosan meg kell tudni válogatnunk, hogy kikkel és milyen mélységig barátkozunk. Meg kell tanulnunk kezelni a felmerülő konfliktusainkat, fejleszteni kell a kommunikációnkat, tisztában kell lennünk az alapvető tárgyalástechnikai trükkökkel és személyiségtípusokkal. Ezenkívül el kell sajátítanunk a storytelling, az értő figyelés és az izgalmas prezentáció készségét.

Hatékony kommunikáció nélkül emberi és üzleti kapcsolataink sem működnek, márpedig ezek híján a siker elképzelhetetlen.

Szántó Péter (Válj valóra 257. oldal)

Összegzés

A művet azok számára ajánlom, akik kézikönyv jellegű összefoglalóban szeretnének megismerni olyan hatékonyságnövelő technikákat, amelyek a hétköznapokban és az üzleti életben is jól kamatoztathatóak. Külön pozitívum a rengeteg példa, elgondolkodtató idézet és ajánlott tartalom.

Azok számára, akik nem az első könyvet olvassák ebben a témakörben, sok gondolat ismerősen csenghet, ám nekik is praktikus összefoglalót és inspirációt nyújthat a kötet.

A könyvvel kapcsolatban napi vlog is készült, ami ezen a felületen megtekinthető: